Kay Bojesen – Linjen skal smile

28. juni – 21. september 2014

Sophienholm har fyldt salene med Kay Bojesens glade legetøj og smukke sølv. Kay Bojesen, der levede fra 1886 til 1958, er en af dansk designs mest populære skikkelser, og hans abe er kendt i hele verdens på grund af dens charmerende væsen og listige smil.

Kay Bojesens design er tidløst og indskriver sig i den danske designtradition på linje med Poul Henningsens lamper, Arne Jacobsens myrestole og Herbert Krenchels krenitskåle. Kay Bojesens design har nemlig rødder i gode danske håndværkstraditioner samtidig med at udtrykket er helt unikt og fyldt med et overskud, som har gjort Bojesens sølv- og legetøj elsket i generationer.

Efter at have været i lære som købmand på Stevns kom Kay Bojesen i 1907 i lære hos en af Københavns førende og mest nyskabende sølvsmede, Georg Jensen. Her lærte Kay Bojesen alt om det gamle sølvsmedefag samtidig med at han blev en sand mester i tidens formsprog – den svungne og organiske skønvirke. I 1913 åbnede Kay Bojesen sit første værksted i København og blev i løbet af få år en af byens travleste sølvsmede. Der flød en lind strøm af saltkar, kander, opsatser, skåle og bestik ud fra Bojesens værksted, der i mange år lå i Nybrogade ud til Københavns Kanal.

I 1922 overraskede han alt og alle, da han på udstillingen Dansk Arbejde mødte op med fire stykker legetøj, som skulle være med i udstillingen. En dragon til hest, et skib, en vippe og en damptromle var sølvsmedens bidrag til udstillingen, og selv om der gik en rum tid, inden Kay Bojesen overgav sig helt til træet, så var det som træsmed, at han fik sit folkelige gennembrud.

I 1935 flyttede Kay Bojesen sit værksted til Bredgade 47 i det indre København, og det var herfra, han sendte garderne, gravhunden, zebraen, elefanten, flodhesten, aben og alle de andre dyr på gaden. Plus sølvbestikket fra 1938, der vandt Grand Prix på Triennalen i Milano. Bestikket lever i bedste velgående i dag som stålbestik under navnet Grand Prix.

Kay Bojesen tegnede mere end 2000 ting i løbet af sin karriere. Alle har de en ting til fælles: linjerne smiler. Kay Bojesen formåede nemlig at give alle sine ting – hvad enten de var fremstillet i sølv, kobber, porcelæn, bambus, stof eller træ – en varme og en imødekommenhed som er helt unik i dansk design. Kay Bojesen blev kaldt ”humøret i dansk brugskunst” og gå selv gennem udstillingen og se, om det ikke passer.

Dele af hans værker, både bestik og trælegetøj, er på grund af stor efterspørgsel sat i produktion igen.

korevle.jpg
Frokost i det grønne-mini.jpg
5.jpg
Grand-Prix-bestik-1938.jpg