kunstudstilling
Maleren Karl Schou
30. august – 19. oktober 2008
For første gang i mange år var det muligt - med 125 malerier - at stifte bekendtskab med maleren Karl Schou (1870-1938). En betydelig kunstner, der i sin samtid var en kendt og skattet maler, men som siden gik lidt i glemmebogen, i hvert fald hvis man sammenligner med hans samtidige kolleger og venner, kendt som Fynbomalerne. Han havde sit helt eget formsprog med en følsom og koloristisk malemåde, som forblev karakteristisk for ham. I al beskedenhed var han – med et citat af Henrik Wivel – "en af Danmarks fineste impressionistiske kunstnere", med naturen lige uden for døren som udgangspunkt.
"Den glemte Fynbomaler" kalder man ham undertiden. Københavneren Karl Schou fik nemlig en nær tilknytning til Fynbomalerne gennem deres fælles tid på Zahrtmanns malerskole. Det blev til et livslangt venskab, der underbyggede hans første ægteskab med Peter Hansens ældre søster Marie, som efter skilsmissen fra Schou i 1912 giftede sig med Fritz Syberg efter hans hustru Anna Sybergs alt for tidlige død 1914. Efter at Faaborg Museum blev stiftet i 1910 indgik en større del af Schous billeder i samlingen. Karl Schou var også i flere perioder bosat i Lyngby, hvorfra han har malet en del motiver, bl.a. fra Eremitagen og Toftebæksgaard.
Karl Schou var uhyre produktiv og afholdt, så der blev holdt adskillige soloudstillinger fra 1912 og gennem 20'erne og 30'erne, dels med billeder fra de mange og lange udlandsophold i Frankrig og Italien, dels fra København og omegn samt fra sommerboligen ved Vesterhavet. Han udførte flere udsmykningsopgaver, bl.a. til fødselsstiftelsen på det gamle Rigshospital, samt en række lokalhistoriske og allegoriske dørstykker til det nyopførte Christianshavns Gymnasium i 1937.
Efter hans død i 1938 svandt opmærksomheden for den stille maler med det støvede lys. Tiden og kunsten blev mere pågående og nonfigurativ både i hans samtid og især i tiden efter. Karl Schou bibeholdt dog en mindre kreds af samleres bevågenhed. Udstillingsmæssigt forholder det sig anderledes. Derfor havde det længe været et ønske for os at drage Karl Schou frem i lyset. På Sophienholm indgik udstillingen i festivalen Golden Days, hvis tema for 2008 kredsede om 1920'erne og 1930'erne - en periode hvor Schou også var aktiv, men dog holdt sig på afstand af den "brølende" stil.
Til udstillingen var der foruden fra Faaborg Kunstmuseum lånt værker fra Statens Museum for Kunst, Den Hirschsprungske Samling, Fyns Kunstmuseum, Vestsjællands Kunstmuseum, Fuglsang Kunstmuseum, Vejen Kunstmuseum, Randers Kunstmuseum, Ribe Kunstmuseum og Byhistorisk Samling i Lyngby. Samt en lang række private ejere.
I forbindelse med udstillingen blev der udarbejdet et fint illustreret katalog med tekster af Henrik Wivel, Alice Christiansen, Inge Mørch Jensen og Susanne Thestrup Truelsen.
Kataloget kan stadig købes for 50 kr. + forsendelse ved at klikke på følgende mail-link: sophienholm@ltk.dk