kunstudstilling
Svend Engelund 100 år
5. april – 8. juni 2008
I anledningen af, at Svend Engelund fyldte 100 år den 4. april 2008, havde Sophienholm en storslået retrospektiv udstilling i sine smukke lokaler. Formålet med udstillingen, var yderligere at udbrede Engelund til det københavnske publikum.
Udstillingen var kommet til verden i tæt samarbejde med Engelund selv, der dog desværre døde inden udstillingen åbnede i 2008.
Svend Engelunds foretrukne motivverden var især landskabet i al slags vejr. Specielt Vendsyssel og egnen omkring Vrå (hans fødeby) havde hans forkærlighed. Han blev uddannet på Kunstakademiet i København i 30´erne, men vendte under krigen tilbage til sin hjemegn, der ligger som et fladt landbrugsland med spredte gårde under en høj himmel.
Engelund var om nogen landskabsmaler. Hans billeder af forenklede landskaber med kraftige, raffinerede farveklange vandt stor genklang i hans samtid. I disse landskaber fastholdt han naturoplevelsen som sin primære inspirationskilde. Men han malede også figurbilleder, opstillinger og portrætter, og han skildrede det sete i et genkendeligt formsprog, der dog i sig rummer modernismens abstraktion, konstruktive iscenesættelser af billedrummet og frigørelse af farven.
Som man vil kunne konstatere i bogen, der fulgte udstillingen, har kunsthistorikeren Anne Lie Stokbro også prøvet at påpege at ”der er mere mellem himmel jord”, så at sige, end den gængse opfattelse af Engelunds åbenlyse slægtskab med såvel ”Mørkemalerne” som ”De lyriske Realister”, men at han i mindst lige så høj grad udviklede sin kunst på internationale, formelle strømninger, der frigjorde maleriet fra den rene virkelighedsgengivelse og i stedet pointerede abstraktionen.
Engelund var nemlig ikke ukendt med hvad der foregik ude i den store verden. Han foretog en del rejser til de europæiske hovedstæder. Han var medlem af Den Frie Udstilling og modtog Eckersberg Medaljen i 1962. Han udførte flere monumentale billeder til offentlige udsmykningsopgaver. Og på trods af sit meget flittige virke som maler, havde han også overskud til at starte Vrå-udstillingen på byens højskole. En kunstbygning, der med tiden er blevet en væsentlig institution med stor betydning for egnens kunstliv.
Udstillingen vises således senere på Kunstbygningen i Vrå. Og også på Randers Kunstmuseum. Desuden vil der på Vendsyssels Kunstmuseum være en mindeophængning af museets egne Engelund-værker.