Arne Haugen Sørensen – Lys og Mørke

19. september – 15. november 2015

Arne Haugen Sørensen (f. 1932, debut på KE i 1953) er én af Danmarks mest populære og prisbelønnede malere. Gennem et langt liv med kunsten i både Danmark og udlandet har han udviklet sig fra surrealistisk arvtager til i dag at være én af de mest efterspurgte kirkekunstnere. Hans farverige malerier viser os de arketypiske historier om kampen mellem det gode og det onde, mellem menneske og dyr, mellem gud og djævel. Lys og mørke er den største udstilling med Arne Haugen Sørensens værker herhjemme i otte år.

Mere og andet end religiøse motiver
Når man siger navnet Arne Haugen Sørensen, så tænker de fleste på store, farverige billeder malet med brede penselstrøg, og som kan forestille Leda og svanen, vandringsmanden, Abraham og Isak, eller den sidste nadver. Men Arne Haugen Sørensen kan mere og andet end det. Han arbejder med et ekspressionistisk, fabulerende, figurativt formsprog med stærke, lysende farver, hvori groteske menneske- og dyrelignende væsener konfronteres i ofte angstfyldte situationer. Grundtemaet er kampen for tilværelsen og den evige spænding mellem modsætningerne i den menneskelige natur, en ironisk skildring af menneskets dyriske drifter og tilværelsens absurditet.

Udstillingen på Sophienholm tager udgangspunkt i udstillingen netop vist på Skovgaard Museet i Viborg. Men her er den udvidet til næsten dobbelt størrelse. Mere end 70 malerier. Samt modeller af diverse kirkeudsmykninger. Den fremhæver de almenmenneskelige temaer, som Arne Haugen Sørensen beskæftiger sig med i sine værker - både de, der tager udgangspunkt i de bibelske fortællinger, i den klassiske mytologi, i fabler, hvor dyr bruges som symbol for mennesker, eller i surrealismens psykologiske tilgang til repræsentationen. Arne Haugen Sørensen er, som det fremgår, nået vidt omkring i sit værk, og udstillingen trækker nogle tematiske tråde på tværs af hans værk. På den måde bliver der skabt forbindelse mellem tidlige og sene værker, mellem bibelske og mytologiske motiver. Og udstillingen demonstrerer derved, at Arne Haugen Sørensen har udviklet sig gennem årene, til trods for de røde linjer, der løber konstant gennem hans produktion.

De senere år er Arne Haugen Sørensen blevet kendt for sine mange udsmykninger, både til kirker og offentlige institutioner. Hans storladne udtryk og klare, kraftige farver synes at ligge i naturlig forlængelse af det sydlige Spanien, som han har kaldt sit hjem siden 1981. Og på trods af, at han ikke selv er troende i religiøs forstand, så afspejler hans eksistentielle tilgang til de kristne motiver nogle danske værdier om den menneskelige og jordnære tilgang til det religiøse, der kommer til udtryk i ordet folkekirke eller folkets kirke.

Til udstillingen er udgivet et flot illustreret katalog med artikler af Josefine Klougart, Rolf Læssøe, Jens Tang Kristensen, Karen Westphal Eriksen og Kathrine Svanum Andersen.

Familiebillede (opstilling med reaktionære elementer), 1969

Familiebillede (opstilling med reaktionære elementer), 1969

Frokost i det grønne, 1976-77

Frokost i det grønne, 1976-77

Efter syndefaldet. 1990-96

Efter syndefaldet. 1990-96

Judaskysset, 2006

Judaskysset, 2006